Att navigera Greenwashing-labyrinten

Att navigera Greenwashing-labyrinten

image1

Introduktion

Att navigera i världen av miljövänliga produkter kan vara en svår uppgift, särskilt när man blir bombarderad av vilseledande marknadsföringspåståenden. Denna praxis, känd som greenwashing, kan göra det utmanande för konsumenter att identifiera genuint hållbara produkter. Denna artikel syftar till att utrusta dig med de verktyg som behövs för att upptäcka greenwashing och fatta informerade beslut om de produkter du köper. All information som tillhandahålls i denna guide är grundad på vetenskaplig forskning för att säkerställa noggrannhet och trovärdighet.

image2

Förstå Greenwashing

Greenwashing, som definierats av Lyon och Maxwell (2011)[1], är en form av spin där grönt PR eller grön marknadsföring används på ett vilseledande sätt för att främja uppfattningen att ett företags policys eller produkter är miljövänliga. Det är en taktik som ofta används av företag för att tilltala den växande miljömedvetna marknaden. Dessa påståenden kan dock vara vilseledande eller rentav falska.

image3

Känna igen Greenwashing

Vag Språkanvändning: Enligt en studie av D'Souza, Taghian, Lamb, & Peretiatkos (2006)[2], involverar greenwashing ofta användning av vagt, ospecifikt språk, som "miljövänlig" eller "naturlig", utan att ge klara definitioner eller bevis för att stödja dessa påståenden.

Irrelevanta Påståenden: Företag kan framhäva en liten, ofta irrelevant, miljövänlig egenskap medan de ignorerar betydande miljöpåverkan. Till exempel diskuterar Parguel, Benoît-Moreau, & Larceneux (2011)[3] hur företag kan fokusera på att förpackningen är återvinningsbar medan produkten inuti är skadlig för miljön.

Brist på Transparens: En brist på detaljerad information om en produkts miljöpåverkan eller företagets övergripande miljöpolicys är en annan indikator på greenwashing (Lyon & Montgomery, 2015)[4].

image4

Välja Äkta Gröna Produkter

Certifieringar från Tredje Part: Enligt en studie av Dendler (2014)[5], kan certifieringar från tredje part vara ett effektivt verktyg för att särskilja genuint gröna produkter. Håll utkik efter kända certifieringar som USDA Organic, Fairtrade eller Rainforest Alliance.

Transparens och Detaljerade Påståenden: Företag som tillhandahåller detaljerad information om sina miljöpraxis, inklusive specifika data och tidslinjer, är mer troligt att vara genuint gröna (Marquis, Toffel, & Zhou, 2016)[6].

Företagets Övergripande Engagemang: Tänk på företagets övergripande miljöpolicys, inte bara enskilda produkter. Ett äkta grönt företag kommer att ha ett övergripande, företagsomfattande åtagande för hållbarhet (Delmas & Burbano, 2011)[7].

image5

Slutsats

Beväpnad med dessa insikter kan du nu navigera genom greenwashing-labyrinten med större självförtroende. Kom ihåg, varje köp är en röst för den typ av värld du vill leva i. Välj klokt.

Källor

[1] Lyon, T.P., & Maxwell, J.W. (2011). Greenwash: Corporate Environmental Disclosure under Threat of Audit. Journal of Economics & Management Strategy, 20(1), 3-41. https://doi.org/10.1111/j.1530-9134.2010.00282.x

[2] D'Souza, C., Taghian, M., Lamb, P., & Peretiatkos, R. (2006). Green Products and Corporate Strategy: An Empirical Investigation. Society and Business Review, 1(2), 144-157. https://doi.org/10.1108/17465680610669825

[3] Parguel, B., Benoît-Moreau, F., & Larceneux, F. (2011). How Sustainability Ratings Might Deter 'Greenwashing': A Closer Look at Ethical Corporate Communication. Journal of Business Ethics, 102(1), 15-28. https://doi.org/10.1007/s10551-011-0901-2

[4] Lyon, T.P., & Montgomery, A.W. (2015). The Means and End of Greenwash. Organization & Environment, 28(2), 223-249. https://doi.org/10.1177/1086026615575272

[5] Dendler, L. (2014). Sustainability Meta Labelling: An Effective Measure to Facilitate More Sustainable Consumption and Production?. Journal of Cleaner Production, 63, 74-83. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2013.05.061

[6] Marquis, C., Toffel, M.W., & Zhou, Y. (2016). Scrutiny, Norms, and Selective Disclosure: A Global Study of Greenwashing. Organization Science, 27(2), 483-504. https://doi.org/10.1287/orsc.2015.1030

[7] Delmas, M.A., & Burbano, V.C. (2011). The Drivers of Greenwashing. California Management Review, 54(1), 64-87. https://doi.org/10.1525/cmr.2011.54.1.64

Tillbaka

Lämna en kommentar

Notera att kommentarer behöver godkännas innan de publiceras.

Hitta din favorit

1 av 4